Fascinatie, moesson en veel, heel veel!

Mocht je op een nieuwe bijdrage van Anne en Wout zitten te wachten: mijn excuses... Als tijdelijke medereiziger hebben die 2 reiskonijnen gevraagd of ik dit keer de bijdrage wil typen, dus bij deze.

In de categorie avond vullende levensvragen hebben we ook een avond besteed aan de vraag of Vietnam in 1 woord te vatten is. Wij kwamen uiteindelijk uit op: fascinerend! Om dat wat duidelijker te maken zal ik deze gastbijdrage eindigen met een lijstje 'wist je datjes'. Oordeel zelf maar of fascinerend het beste woord is!

Om met Ursul te beginnen: Het is hier Faaaaantaaaastisch!!! In 2 weken zo vreselijk veel gezien en gedaan, dat samenvatten in een paar regels eigenlijk niet lukt.

Gezien: stad, platteland, bergen, strand, binnenland, jungle, meren! Gedaan: motor rijden (ik achterop bij Wout; Anne en Wout als volleerd Vietnamezen!), rit op een olifant door een meer (moeten ze echt zo diep?), bergwandelingen, varen door de Mekong Delta (deels op een boot die niet zou misstaan in Madurodam...), gefietst op een van de Mekong eilanden en daarbij gezwaaid als of we Bea in de koets waren, meegedaan met ochtend gym buiten het hek van de lokale basisschool, tempels bezocht en nu uiteindelijk even op het strand gelegen! Dit alles tegen de achtergrond van een prachtige nawee van een tyfoon die hier in de buurt voorbij was geraasd, dus ook 'actief in de regen' heeft een hele nieuwe betekenis gekregen!

Wist je dat:

- Gratis wierook niet betekent dat het gratis is? Word je ooit in een Vietnamese tempel achtervolgd door een gillend vrouwtje met brandende wierook stokjes in haar hand, dat na herhaaldelijk vragen naar een prijs blijft glimlachen en niks zegt? Wees er dan op voorbereid dat je bij het verlaten van de tempel wordt aangevallen door een groepje mini mensen die 'veel' geld willen zien. (Maar Anne- inmiddels bijna local hier - bleef stoicijns nee schudden en uiteindelijk zijn we weggerend!)

- Delicatesse in ieder land een heel andere betekenis heeft? De 2e avond in HCM zaten er naast ons 4 Vietnamese jongens een schaal eieren leeg te eten. Toch benieuwd waarom die eieren zwart waren, hebben we er even naar gevraagd. Bleken bevruchte eenden eieren te zijn, de dag voordat eenden er uit gaan komen... Een gratis ei hebben we beleefd afgeslagen...

- Vrienden maken hier heel makkelijk gaat? Als je op een trip naar de Mekong een Duitser tegen komt die niet meer weggaat, werkt geen enkele tactiek meer. Zelfs aangeven dat we alle 3 gingen plassen zorgde er enkel voor dat hij ook mee ging plassen...

- Een nacht/-slaapbus niet betekent dat je ook mag gaan slapen? Net lekker op weg naar Buon Ma Thout gooide de chauffeur om 2.00 ‘s nachts de stereo op discostand. Hij vond die stille bus namelijk maar saai.

- Een reisbureau niet betekent dat ze ook reizen kunnen regelen? Na een gezellig gesprek bij een lokale 'agent' in Buon Ma Thout gaf de chief ons als advies: als ik jullie was zou ik alles lekker zelf regelen.

- Een busrit in dit land een heel nieuwe betekenis krijgt? In een klein busje gepropt (met om ons heen schaterend Vietnamezen, die maar niet snappen dat er ook mensen bestaan die groter zijn dan 1 meter 20...) hebben we een helse bergrit van 5 uur doorstaan. Tijdens de rit gingen er 2 mensen op de rij achter ons zitten kotsen, maar dat bleek in zijn geheel geen redden om even te stoppen....

- Als je vindt dat je niet genoeg verdient aan de huur van een kamer, je gewoon de dopjes losdraait van flesjes water die er staan, en die vervolgens in rekening brengt?

- Het drogen van de was in de regen een stuk minder snel gaat? Was afgegeven bij de hotel balie en een paar uur later lag ie kletsnat op een stapel op ons bed. Tsja, de was wordt buiten gedroogd; ook als het giet...

- Een trein niet rijdt als je niet met zn vijfen bent? Na een wandeling van een uur door werkelijk stortende regen kwamen we aan bij het historische treinstationnetje van Da Lat. Bleek dat de trein alleen gaat vanaf 5 personen, en die waren er niet... Dus toen maar weer de regen in!

- 18 graden heeeeel erg koud is? Mensen in Da Lat lopen in gewatteerde jassen, mutsen op, wanten aan, sjaals om. Anne, Wout en ik liepen in korte broek. Nog meer een atraktie dan op andere momenten...

Het is super hier! Ik heb genoten en (zonder jullie lezers jaloers te willen maken) het was ook heerlijk om Anne en Wout weer even te zien! En ik kan jullie gerust stellen: ze gedragen zich netjes hier. Praten niet met vreemde mensen, gaan om 9 uur naar bed, spreken met 2 woorden en doen geen gevaarlijke dingen!

Lieve Anne en Wout, geweldig om 2 weken mee te reizen! Veel plezier nog verder!!

loes

Een beetje jaloers makend is het wel!!!
Heerlijk om te lezen hoe jullie ook met elkaar genoten hebben. Ik ben wel blij dat er in ieder geval 1 weer snel terug komt want hoewel David zijn uiterste best gedaan heeft alle "gaten " op te vullen vind ik 1kind toch heel erg weinig!!!
Heel veel plezier verder en Liekje , goeie reis al vast en tot over een paar dagen.

els

Hartstikke bedankt weer voor de mooie foto's en humoristische reisverslagen. Heb ze allemaal nu 3 x gelezen/bekeken en zal nu toch echt weer aan t werk moeten.........maar fijn om zo de sleur even te onderbreken....groetjes Els enne vooral doorgaan zo!!!

marjan

Dat dit een feestje was, zo met z'n 3en, dat is wel duidelijk! Het afscheid nemen zal wel vreemd zijn, zeker als je je bedenkt Liek, dat zij lekker doorgaan met dat feesten.... Wij genieten mee op afstand, hoor, blijf vooral alles zo leuk vertellen, filmen en fotograferen, zo gaaf om te zien:) Liefs

David

Hee dat klinkt best aardig (das Gronings voor zo hee, mag ik mee, ah toe, ah toe, ah toe, ah toe!) Veel plezier en tot snel (ja Liek dan) of to het volgende verhaal!

wil

Hoi Lieverds!
Nou even een normale reactie van mijn kant:)
Blijft elke keer erg leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken! Wij genieten vanuit het al druilerig wordende Rotterdam lekker mee!
Beijos!

Anne Marie en Jan

Gelukkig bij jullie ook regen (hoezo jaloers?). Geweldig om met jullie mee te reizen, al is het van achter de computer. Is er ergens nog een weekje dat jullie graag gasten ontvangen? Hihi, wij houden ons aanbevolen..... En pas op je gebit!!! Tot gauw! Per mail dan...

Liselotte

Hé Liekie (en Wout en Anne),

Klinkt allemaal heel erg gaaf zeg!
Vind het wel weer gezellig dat jij weer naar huis komt (stil op de mail :-) )

Goede terugreis en Wouter en Anne geniet er nog van.

Groetjes,
Liselot

Sanne

Heey, dat klinkt allemaal leuk en bijzonder! Wel jammer van al die regen, dat hebben we hier in Bolivia gelukkig nog niet meegemaakt :) Hier zijn wij ook de grootsten, zelfs ik met mijn 1.60m. En ook hier overdrijven mensen ENORM over de kou. In de zon lopen ze alsnog met mutsten, handschoenen, dikke alpaca-jassen etc! We worden steeds gewaarschuwd voor de kou, hebben dan veel te veel kleren aan, die we vervolgens weer allemaal uittrekken omdat die kou helemaal niet zo koud is.. Vreemd. Maar dat zijn leuke dingen die zo anders zijn op reis.

Geniet er nog van, An en Wout. En jammer voor Jannelieke dat het alweer voorbij is! xxx

Leonie

Geweldig, fascinerend ja! Verwonderen binnen een andere cultuur, niet één keer per dag, niet twee keer, drie is ook minimaal, tig momenten van verwondering. Dat maakt de reis ook tig keer zo lang wat betreft tijd. Geniet van de herinneringen Liek, en enjoy Anne en Wouter! Liek; onwijs benieuwd naar de pic's en verhalen natuurlijk, dus tot snel! Leonie

Mirjam

Heeeeeeeeeeee guys
wat ontzettend leuk om weer over jullie belevenissen te lezen! Leuk ook dat ik er wel een aantal dingen in herken van onze reis een paar jaar geleden.
fijn dat jullie zo genieten, ga zo door en we lezen graag weer wat jullie allemaal meemaken.
liefs ook van Cas en de boys
Mirjam