Relaxen, tempels en Jurassic Thailand

Amigo's uit Holland! Nog maar een kleine 2 weken te gaan voor we weer in Nederland terug zijn, dus jullie hoeven nog maar een paar kleine essay's door te spitten voor je wordt lastig gevallen met de nog uitgebreidere verhalen in Nederland :) Hier in ieder geval weer een update van onze beslommeringen in Thailand de afgelopen dagen!

Na alle verjaardagspret in Chiang Mai zijn we afgereisd naar het kleine dorpje Pai, helemaal in het Noorden van Thailand. De sfeer was hier lekker Laotiaans, oftewel, we hebben in 5 dagen echt helemaal niets gedaan. Althans, niet veel in ieder geval. Een motor huren was hier zo spotgoedkoop (1 euro 60 voor een hele dag) dat we de verleiding uiteraard niet hebben kunnen weerstaan en op ons motortje zijn we in het zonnetje heerlijk door de bergen gaan toeren naar watervallen, hot-springs en canyon's. 's-Avonds hebben we ons met name vermaakt in de vele cocktail-bars in het dorpje, in het gezelschap van Steve en Vanessa, twee uiterst vriendelijke Canadesen die we tijdens het olifanten-wassen in Chiang Mai hadden ontmoet. Wat we nog wel 2 ochtenden hebben gedaan is een kook-cursus zodat we die lekkere Thaise curry ook in Nederland kunnen gaan maken! De combinatie lekker weer, relaxte sfeer en avondjes met de eerdergenoemde cocktails heeft ervoor gezorgd dat we weer eens wat langer bleven dan de planning was (de Lonely Planet heeft af en toe wel eens gelijk!). Om al dit geluier wat te compenseren hebben we in Sukothai weer wat Cultuur opgezocht. Sukothai is de oude hoofdstad van Siam (zo heette Thailand vroeger), en het immense tempelcomplex was het bezoeken meer dan waard, al kon het niet tippen aan Angkor Wat in Cambodja. Plan was om te gaan fietsen door het complex, maar aangezien het een kleine 38 graden was en we cultuur én fysieke inspanning weer wat teveel van het goede vonden voor de verrassing maar weer (jawel) een motor gehuurd. Na bijna 4 maanden op reis zijn we nog steeds zeer goed in het plannen van trips en activiteiten, maar inmiddels zijn we bijna net zo goed in het negeren van diezelfde plannen. Soms door onze luiheid, soms door bijvoorbeeld een lekke band van de motor of door een Aziaat die vriendelijk Ja-knikt als hij eigenlijk moet zeggen dat het Nee is...

Eén dag bleek genoeg voor Sukothai, en dus vervolgde onze weg naar een van de hoogtepunten van onze reis: Khon Kaen. Tot nu toe dachten we de Karaoke in Thailand te zijn ontvlucht, maar de lokale bus van Sukothai naar Khon Kaen bewees maar eens dat niets hier zeker is... 6u karaoke later checkten we gelukkig in in een mooie, 36 m2 grootte hotelkamer (met bad!) in de stad. Na een avondje lekker bijslapen zijn we de volgende dag op pad gegaan naar ons doel hier, Phu Wiang National Park. De rit ernaartoe was weer lekker Aziatisch. De lokale bus viel van ellende bijna uit elkaar, en de tuk-tuk voor de laatste 20 kilometer was zowaar nog erger. Voor het eerst hadden we een vrouwelijke tuk-tuk chauffeur, en het is eigenlijk maar goed dat er niet meer zijn, want deze was erg genoeg. Onder het motto 'zo snel mogelijk naar de hoogste versnelling en dan niet meer terug schakelen ook al gaan we een steile heuvel op en trekt de motor dat eigenlijk niet in z'n 4' tuften we lekker over de weg. Na het tanken leek het nog even fout te gaan toen de benzine net zo snel uit de tank lekte dan dat hij er boven werd ingegoten, maar een vriendelijke klap tegen de tank leek het lekken te doen stoppen. Uiteindelijk zijn we toch veilig aangekomen! Bij het bezoekerscentrum kwam voor Wouter een jongensdroom waar: hij heeft Dinosaurussen gezien! De afgelopen 20 jaar zijn er op een tiental plekken hier botten gevonden van dino's (130 miljoen jaar oud) en daaromheen is het nationaal park ontstaan. Belangrijkste dino hier gevonden: Phuwiangosaurus Sirivornae (lekker origineel, phu wiang is de plek waar ze zijn gevonden en sirivorn de dochter van de koning). Aangezien we de enige in het park waren en de bewegwijzing ontbrak zijn we daarna nog lekker verdwaald in de Jungle, echt Jurassic Park zullen we maar zeggen. Enige wat in de buurt kwam van een levende dino (botten waren er genoeg) was een slang die ons pad versperde, maar toch waren we blij dat we na een paar uur wandelen de weg weer terug gevonden hadden en we onze terror tuk-tuk chauffeur weer zagen. Een erg leuk tochtje in ieder geval! Na dit avontuur in de jungle zijn we nog een dagje in Khon Kaen tot rust gekomen en hebben we nog wat tempels bezocht. Gek genoeg komen er in deze stad nauwelijks toeristen en we hebben weer de hele dag lopen zwaaiien naar de locals!

Na de rust van Noord- en Oost-Thailand zijn we inmiddels in Bangkok aangekomen, een groter contrast is haast niet voor te stellen! Alleen de rit van het busstation naar de stad duurde al 2 uur, in die tijd kan je bijna van Rotterdam in Groningen komen! Gelukkig was deze rit wel gratis, aangezien we geen idee hadden waar we een kaartje voor de bus moesten kopen en iedereen verder alleen maar vriendelijk naar ons glimlachte, wat dat betreft dus geen verschil met de rest van het land! Het is even wennen aan de gigantische hoeveelheid toeristen hier, zoveel hebben we er in de afgelopen 4 maanden bij elkaar nog niet gezien. Het is ook wel een beetje onze eigen schuld aangezien we 100 meter van Khao San Road af zitten, maar toch. De prijzen zijn in Bangkok helaas ook wat hoger dan in de rest van het land, maar gelukkig is het wel nog echt Azië! Gisteravond zaten we nog in een restaurant, Wouter had een San Miguel bier besteld, en zag toen op de menukaart een combinatie van Phad-Tai (noodles) met een San Miguel bier staan voor een leuke korting. Bij het bestellen bleken wij het helemaal verkeerd te hebben, we hadden namelijk de San Miguel al 2 minuten eerder besteld en nu stond het al op de (papieren) rekening en kon het met geen mogelijkheid meer ongedaan worden gemaakt. We konden alleen de combinatie bestellen als het in 1 keer werd besteld... Heerlijk die Thaise logica. Gelukkig konden we hem ervan overtuigen dat als we nu de combinatie bestelden dat hij dan het bijbehorende biertje 20 minuten later zou brengen, aangezien we nu nog een volle hadden.

Zondag gaat de reis verder naar Koh Chang (volgens onze planning nu :)) om nog lekker wat te relaxen voor we de drukte van Bangkok volgende week weer induiken en dan 30 november weer terugvliegen naar Amsterdam (snik). Nu eerst maar weer lekker Khao San Road op voor een cocktail-bucket en om lekker naar de voorbij lopende massa te kijken!

Liefs en tot over twee weken,
Wouter en Anne

P.S. Voor de geïnteresseerden, we landen dinsdag 1 december om 9:00 op schiphol, vlucht LX 0724 van Zurich naar Amsterdam!

Daan

leuk verhaaltje weer, het is hier nu after-lunch rust uurtje op mijn afdeling dus ik kon wel wat oppeppends gebruiken. Hier alles okee, tot snel maar weer!

xD

ps. what a terrific save! (pes2010 voor de ps3 wacht op je wout...)

bernard en joan

Nog een paar fijne weken gewenst en een goede terugreis om vervolgens in de mexicaantjesgriephype en sinterklaasroes te duiken. Het laatste heeft onze voorkeur.
Liefs.

Nadine

Jeetje over 2 weken al??? Dan moet ik elke avond met Eelke gaan afspreken om te keihard oefenen voor ons welkomsdansje, aaarhg : ) Nee, hoor we bouwen gewoon een mooi welkomscocktailtje, dan zie je bijna geen verschil.

Geniet ze nog even!! Bedankt voor alle mooie verhalen, die zal ik wel missen. Denk dat jullie gewoon door moeten gaan in NL met verhalen schrijven! xx Nadine

els

Bedankt weer voor het leuke verhaal, ik zal ze ook missen! Nog twee weken, wat gaat t snel zeg. Denk wel dat je nog heel lang kunt teren op dit avontuur.
Hoop na terugkeer een keer te mogen genieten van jullie nieuw verworven kookkunst!!! Nog veel plezier en vast maar een goede reis terug! Snel maar weekendje Benelux plannen ofzo.......Els

Anne Marie

Tja, aan alles komt een end,
Jullie zijn ook flink verwend
Met mooie indrukken aldaar,
En hier staat de Sint al klaar!
Ook veel regen en harde wind,
Dus, bedenk nog even voor je begint
Aan jullie terugreis naar dit koude landje
Er is hier van alles aan het handje
Griep en verhuizingen op een rij
Daar kunnen jullie ook wel bij!
Geniet van de laatste weken daar,
Dan staat bij ons het eten klaar!
Dikke kus uit Zevenaar

PS Geen echte dino`s tegengekomen, zo`n achtergebleven bakbeest tijdens jullie verdwaalde zoektocht?

Mark

Goede reis terug alvast!! Doe vooral nog even lekker rustig aan..

Ik zal niet op Schiphol staan helaas maar hoop jullie zo snel mogelijk te zien!

X
Mark